Mondotravel

01.12.2025.

Kina - CHONGQING

Kina, Chongqing

Chongqing - megagrad na magli i rijekama

U srcu Kine, gdje se spajaju moćne rijeke Yangtze i Jialing, uzdiže se Chongqing, jedan od najfascinantnijih i najneobičnijih gradova Azije.

Ovaj grad nije samo geografski već i kulturni, povijesni i urbani fenomen. Jer, tko jednom kroči u njegov kaotični ritam, terasaste ulice i gustu maglu, ne zaboravlja ga lako.

Povijest Chongqinga proteže se više od 3.000 godina unatrag, a njegovo ime (doslovno: “Dvostruko uzvišenje”) potječe iz 12. stoljeća. Grad je bio važna strateška točka u kineskoj povijesti, osobito za vrijeme Drugog kinesko-japanskog rata, kada je između 1937. i 1946. služio kao privremena glavna prijestolnica Kine i središte otpora. Zbog toga je pretrpio brojna bombardiranja, ali je zadržao i pojačao svoju važnost. S obzirom na to da je grad u ratu bio jako uništen, to je dalo priliku Kini da ovdje izgradi jedan novi grad, a zadnjih dvadesetak godina taj grad je narastao u najveći grad u Kini, mnogi kažu i na svijetu. 

Tijekom 20. stoljeća Chongqing je izrastao u industrijsko srce jugozapadne Kine, poznat po teškoj industriji, brodogradnji, kemiji i proizvodnji motocikala. No, pravi preporod počinje krajem 1990-ih, kada je odvojen od pokrajine Sichuan i postaje izravno upravljani grad, pod izravnom kontrolom centralne vlade, uz bok Šangaju, Pekingu i Tianjinu. To je bio veliki administrativni i politički korak za grad, prilika koja se ne propušta. 
Status izravno upravljanog grada u Kini znači da grad nije više pod upravom pokrajine, već je pod izravnom nadležnošću centralne vlade u Pekingu, a što mu daje više samostalnosti, veću političku važnost i pristup izravnijem financiranju i strateškim projektima. Time je Chongqing dobio priliku da razvija vlastite politike u gospodarstvu, urbanom planiranju, obrazovanju i infrastrukturi, bez potrebe da ide preko pokrajinske administracije, što je ubrzalo njegov razvoj, olakšalo sve aspekte gospodarskog rasta. Ali i rast broja stanovnika. Chongqing je jedan od najvećih gradova na svijetu prema administrativnoj površini, jer obuhvaća ne samo urbani centar već i golemu okolicu punu manjih gradova, sela, planina i dolina. Sam urbani dio Chongqinga, dakle uži gradski prostor, ima od 8 do 10 milijuna stanovnika, ovisno o definiciji, ali s okolicom i prema administrativnoj površini grad ima više od 30 milijuna stanovnika, neki izvori navode čak 38 milijuna. Svakako, to je najveći grad u Kini, grad za koji vjerojatno nikad niste čuli. 

Ovaj snažan i ubrzan razvoj grada pratio je niz strateških ulaganja: izgrađeni su brojni mostovi koji povezuju obale rijeka Jialing i Yangtze, proširena je mreža metroa, uključujući i poznatu liniju koja prolazi kroz stambenu zgradu, modernizirana su sveučilišta, otvorene su nove industrijske zone, a milijuni ljudi preselili su se iz ruralnih dijelova u gradsku jezgru u potrazi za boljim životom i prilikama. Grad se danas toliko razvio da mnogi posjetitelji Chongqinga kažu kako im Šangaj, nekoć simbol modernizacije, djeluje poput staroga grada u usporedbi s futurističkom arhitekturom i urbanom dinamikom Chongqinga. Terasaste ulice, zgrade koje prkose gravitaciji, višerazinske prometnice i metro koji prolazi kroz nebodere čine Chongqing primjerom urbanog razvoja koji mnogi gradovi tek žele dosegnuti. 

Chongqing je možda najvertikalniji grad Kine. Smješten na brdovitom terenu, grad raste ne samo u širinu već i u visinu i dubinu. Njegove ulice su terasaste, razine gradskog prometa često su potpuno odvojene, a zgrade su toliko specifične da su postale turističke atrakcije. 
Jedna od najpoznatijih atrakcija Chongqinga, i simbol njegove jedinstvene arhitekture, svakako je zgrada u kvartu Liziba kroz koju doslovno prolazi vlak. Riječ je o stanici metro linije 2, gdje vlak ulazi u stambenu zgradu između 6. i 8. kata, a da ne ometa stanare. Zvuk je savršeno izoliran, a stanica u zgradi ima i lift koji povezuje različite razine stanovanja s peronom.


Ova inovativna rješenja nastala su iz potrebe, Chongqing je kroz povijest rastao na izrazito neravnom i brdovitom terenu gdje tradicionalni urbanistički modeli nisu bili primjenjivi. Umjesto rušenja terena, grad je odlučio surađivati s prirodom, ugraditi infrastrukturu u nju. Liziba stanica otvorena je 2004. godine i od tada je postala viralni simbol Chongqinga, popularna među kineskim i stranim turistima koji žele snimiti trenutak kada vlak "prođe kroz zgradu".
Jedna od najfascinantnijih urbanih atrakcija Chongqinga je Kuixinglou trg (魁星楼广场), koji se nalazi u središtu grada. Ono što ovaj trg čini jedinstvenim jest njegova lokacija: iako se čini da se nalazi na tlu, zapravo je smješten na visokoj litici, povezan s 22. katom obližnje poslovne zgrade putem dva nebeska mosta. Ova arhitektonska posebnost odražava vertikalnu prirodu Chongqinga, gdje su javni prostori često integrirani u višekatne strukture, stvarajući slojevitu urbanu topografiju.

Kuixinglou trg nije samo funkcionalan prostor već i popularna destinacija za turiste i lokalne stanovnike. Njegova jedinstvena pozicija pruža panoramske poglede na okolne nebodere, a često se koristi kao mjesto za kulturne događaje i okupljanja. Ovaj trg simbolizira inovativni pristup urbanom planiranju u Chongqingu, gdje se tradicionalni koncepti javnih prostora reinterpretiraju u skladu s izazovima brdovitog terena i gustog urbanog razvoja.

Gradska vlada ulaže u tehnološki razvoj, zelenu infrastrukturu i međunarodne veze, posebice u sklopu inicijative “Pojas i put”. Posebno se razvija digitalna industrija, autonomna vozila, robotika i transportna povezanost. Chongqing je grad koji se brzo razvija i u kojem je infrastruktura postala ključni faktor njegovog rasta i povezanosti s ostatkom Kine i svijeta. Grad ulaže značajna sredstva u tehnološki napredak, a osobito u sektor prijevoza, koji uključuje metropolu, željezničke kolodvore, zračne luke i brzi vlak. Chongqing je poznat po svom jedinstvenom metrou, koji je među najmodernijima u Kini. Grad se brzo širi pa je mreža metroa dizajnirana tako da poveže različite dijelove grada, uključujući i najviši, brdoviti teren, kao i ruralnije dijelove grada. Najdublja stanica metroa na svijetu je Hongyancun, izgrađena 94 metra ispod površine. Chongqing se može pohvaliti impresivnom mrežom metroa, čija ukupna duljina trenutačno iznosi oko 500 kilometara, točnije 492 kilometra prema službenim podatcima iz srpnja 2024. Grad ima 12 linija, uključujući jednu monorail liniju i jedan brzi tramvaj, a do kraja 2025. godine planira se proširenje na više od 600 kilometara podzemnih i nadzemnih tračnica. Riječ je o jednoj od najbrže rastućih metro mreža u Kini, pomno osmišljenoj kako bi služila kompleksnom i višerazinskom gradskom terenu.


Grad je također vrlo dobro povezan željezničkom mrežom. Chongqing ima više glavnih željezničkih kolodvora, a najveći je Chongqing Railway Station, koji povezuje grad s drugim velikim kineskim metropolama poput Šangaja, Pekinga i Chengdua. Brzi vlakovi, poznati kao bullet trains, omogućuju vrlo udoban i brz prijevoz do drugih gradova. Na primjer, putovanje vlakom od Chongqinga do Pekinga traje oko 8 - 9 sati. Chongqing je dobro povezan i s mnogim gradovima u susjednim državama. Osim brzih vlakova i zrakoplova, grad također radi na infrastrukturnim projektima koji uključuju autonomna vozila i robote za prijevoz. 

Yangtze, najduža rijeka Azije, i njezina pritoka Jialing, oblikuju ne samo geografiju nego i život Chongqinga. Grad je izgrađen na rtu između ove dvije rijeke, zbog čega mnoge njegove četvrti imaju prirodne granice, a promet se često odvija trajektima, mostovima i žičarama. Jedna od najpopularnijih atrakcija je vožnja starom žičarom Chongqing Yangtze River Cableway, iz koje se pruža spektakularan pogled na gradsku panoramu, osobito noću, kada se cijeli grad pretvori u svjetlucavu mrežu. Za razliku od glamuroznih metropola poput Šangaja ili Pekinga, Chongqing nudi moderniji, autentičniji doživljaj suvremene Kine. Ovdje tehnologija i urbanizam nisu samo fasada, oni su prirodni nastavak života. 

Chongqing je poznat i po spicy hot potu, iznimno začinjenom jelu koje se jede u društvu i koje simbolizira žar lokalnog karaktera. Hot pot (火锅, huǒguō) jedno je od najpoznatijih i najomiljenijih kineskih jela, posebno u Chongqingu i Sichuanu. Hot pot je veliki lonac s juhom koji stoji na sredini stola, a ispod se nalazi izvor topline (plinski plamenik ili električna ploča). Gosti oko stola ubacuju hranu u juhu i kuhaju je sami. Nakon kuhanja, komadi hrane se umaču u razne umake i zatim jedu. Hot pot je prava gozba okusa, mirisa i tekstura, a ono što ga čini tako posebnim je širok raspon sastojaka koje sami ubacujete u kipuću juhu i kuhate prema vlastitom ukusu i tipična ljutina, barem ovdje u Chongqingu. Na stolu se obično nađu tanko narezane kriške govedine, janjetine, piletine ili svinjetine koje se vrlo brzo skuhaju u vrućoj juhi i postanu iznimno sočne. Ljubitelji morskih plodova uživaju u kozicama, lignjama i komadima ribe koji unose blagu slatkoću u juhu. Ni tofu ne smije nedostajati, koristi se u više varijanti: obični, dimljeni, pa čak i zamrznuti tofu koji upija okus juhe poput spužve. Od povrća, često se poslužuje kineski kupus, špinat, enoki gljive, shiitake, kao i hrskave bambusove klice koje unose svježinu i razigranost tekstura. Tu su i razne vrste rezanaca, od prozirnih staklenih, preko mekanih rižinih, do svježe napravljenih pšeničnih, koji se obično ubacuju na kraju kada juha već nosi sve bogate arome prethodnih sastojaka. U Chongqingu su osobito popularni i nešto „hrabriji“ sastojci poput tanko rezanih želudaca, jetre, pa čak i kocki zgrušane krvi, sve to smatra se delikatesom i priprema se brzo i precizno. Osim toga, na stolu ćete naći i razne knedle i kuglice - mesne, riblje ili punjene povrćem, koje pružaju dodatnu raznolikost. Kad je hrana kuhana, umače se u vlastiti umak koji svatko kreira po svom ukusu. Najčešće se koristi sezamov umak, soja umak, sjeckani češnjak, ocat od riže, čili ulje, svježi zeleni luk, korijander ili fermentirana tofu pasta. Kombinacije su beskrajne, a umaci dodaju zadnji sloj osobnog potpisa svakom zalogaju. Kad posjetite Chongqing, obavezno trebate probati i hot pot. Ako pojedete vrući hot pot u Chongqingu i ostanete mirni, domaćini će vas poštovati. Upravo to se dogodilo meni, gosti za susjednim stolom su mi čestitali na hrabrosti da se uhvatim u borbu s ljutinom hot pota. 

Zbog neprekidne magle i vlage koja obavija grad, Chongqing je poznat i kao “Grad magle”, no upravo taj misteriozni ugođaj daje mu posebnu čar. Osjećaj kao da ste u znanstveno-fantastičnom filmu ovdje nije rijedak, od stuba koje se gube u oblacima do višeslojnih mostova i nebodera na stijenama.
Chongqing je grad koji vas potpuno obuzme svojom atmosferom: divlji, gust, živ i drugačiji od svega što ste dosad vidjeli. Iako ga stranci još uvijek rijetko uvrštavaju na svoj popis destinacija, broj kineskih posjetitelja iz godine u godinu raste, jer žele doživjeti njegovu jedinstvenu kombinaciju prirode i moderne arhitekture. 

Ako želite doživjeti modernu Kinu, Chongqing je nezaobilazan.


Autor teksta i slika Antonija Putić, voditeljica putovanja

 

Photo & Video gallery

01


3

Kina - CHONGQING

Kina - CHONGQING

Kina - CHONGQING

Kina - CHONGQING 2

Kina - CHONGQING 2

Kina - CHONGQING 3

Kina - CHONGQING 3

more blogs

ne propuštaj

ništa

budite prvi koji će saznati sve o našim izvrsnim first minute ponudama, neponovljim last minute ponudama, novim putovanjima... prijavite se na naš newsletter i ne propustite najbolje ponude.

Mondotravel newsletter